Meelsoorten en zaden

kokosmeel, kokosrasp, lijnzaadmeel, pompoenpitmeel, sesamzaadmeel, walnootmeel

Lees meer...
€6,12 Incl. btw
+ -
In winkelwagen
Artikelnummer: Öhlmühle Solling
Aantal: 3
Levertijd: direct leverbaar
DE-ÖKO-005
EU-
Landwirtschaft

Meelsoorten en zaden

Na het persen van zaden en noten blijft een zogeheten perskoek over. Vaak wordt dit restproduct simpelweg gebruikt als brandstof, maar bij Ölmühle solling vindt men dit maar zonde. Zo kan van de perskoek die overblijft bij de productie van walnootolie fantastische walnotenmeel worden gemalen. Het voordeel van deze aanpak is dat het meel minder olie c.q. vet bevat dan meel dat wordt gemaakt van noten en zaden die niet zijn gebruikt als grondstof voor olie.

Bij bakken kan 10%-20% van de (tarwe)bloem door een notenmeel worden vervangen. Omdat absorbtievermogen van deze meelsoorten veel hoger is dient de hoeveelheid vloeistof navenant worden aangepast.

Bewaren van notenmeel

Ale meelsoorten die worden gemaken van noten (hazelnoot, walnoot etc) dienen met zorg te worden bewaard. De verpakkiing dient goed afgesloten te worden zodat er geen vochtige lucht bij kan komen. Hiermee wordt klontvorming en schimmelvorming voorkomen. Daarnaast moet de bewaartemperatuur onder de 20ºC. blijven omdat er anders aflatoxine kan ontstaan. 

Hennepmeel

Voor hennepmeel geldt ruwweg hetzelfde als voor de andere meelsoorten van noten

Kokosmeel

Kokosmeel is een verhaal apart. Het vruchtvlees van rijpe kokosnoten wordt gedroogd, daarna voor de olie koudgeperst en vervolgens wordt de perskoek gemalen. In het resterende meel zit nog maar 7-9% olie terwijl het gehalte aan koolhydraten 24% bedraagt en de proteïne 18%. Verder is het aandeel vezels hoog, 41%. Dat laatste maakt dat het zwelvermigen heel groot is, het kan tot 60% water opnemen.

Deeg

Kokosmeel is uitstekend geschikt om deeg van te maken waarbij 20-25% op de gebruikelijke bloem bespaard kan worden. Maar omdat kokosmeel van zichzelf al zoet is, kan men ook met minder suiker toe. Bovendien is kokosmeel een bron van kalium (ca. 1750mg/100 gr), 7x meer dan het percentage natrium (zout).

Voorts kunt u kokosmeel toepassen in smoothies en shakes voor verfijning van de smaak en verhoging van het volume.

Kokosrasp

De rasp van kokos is bevat nog wel het oorspronkelijke gehalte aan olie. Het kan op veel manieren worden gebruikt zoals in Aziatische gerechten, maar ook desserts, rauwkost en gebak en is met name ook geschikt in low-carb-dieëten.

Pompoenpitmeel (ongeroosterd)

Evenals de groenachtige pompoenpitolie is pompeonpitmeel een culinaire rariteit te noemen. Ideaal als ingrediënt voor brood en broodjes of om mee te paneren. Bevat 10-12% pompoenpitolie en circa 15% vezels.

Lijnzaadmeel

Bijzonder aan dit meel is de afwezigheid van suiker. Verder zijn de secundaire plantenstoffen becorderlijk voor de spijsvertering.

Sesamzaadmeel

Evenals de meelsoorten van noten is dit meel veelzijdig toepasbaar, maar is het geen neutraal smakend meel, zoals ook de olie van dit zaad in de eerste plaats een smaakmaker is.

Walnootmeel

Hoewel ook hier prima mee gebakken kan worden, dient dit meel wat terughoudend woren toegepast omdat de smaak sterker is dan van de andere notenmeelsoorten. Maar uiteraard is het onmisbaar in bijjvoorbeeld een walnotentaart of -cake.

Keuzestress

Om u in staat te stellen een goed geïnformeerde keuze te maken uit meelalernatieven, de onderstaande overzichtelijke tabellen.

Rangschikking op basis van proteïne

meelsoort energie kJ/Kcal per 100gr vet gr/100gr koolhydraten gr/100gr vezels g/100gr proteïne
g/100gr
mineralen
g/100gr
druivenpit 1047/256 4,4 6,1 - (1,9) 21,3 12,7 0,025
kokos 1297/321 7,0 23,7 - (8,9) 40,8 17,5 0,1
hazelnoot 1700/407 17,0 24,5 - (8,5) 22,7 27,8 0,01
chiazaad 1165/281 6,8 4,5 - (0,5) 44,5 28,3 0,1
hennep 1542/368 9,4 32,0 - (6,9) 20,3 28,7 0,02
sesam 1627/388 11,9 29,4 - (0,5) 21,3 30,4 0,02
lijnzaad 1460/352 13,0 0,1 - (0,0) 43,9 36,8 0,1
walnoot 1673/399 14,8 16,5 - (16,5) 12,5 43,8 0,01
pompoenpit 1652/394 12,3 18,0 - (2,1) 15,1 45,3 0,01
amandel 1749/375 12,0 10,7 - (10,7) 21,4 45,3 0,02

Rangschikking op basis van vezels

meelsoort energie
kJ/Kcal per 100gr
vet gr/100gr koolhydraten gr/100gr vezels g/100gr proteïne
g/100gr
mineralen g/100gr
Walnuss 1673/399 14,8 16,5 - (16,5) 12,5 43,8 0,01
Kürbiskern 1652/394 12,3 18,0 - (2,1) 15,1 45,3 0,01
Hanf 1542/368 9,4 32,0 - (6,9) 20,3 28,7 0,02
Sesam 1627/388 11,9 29,4 - (0,5) 21,3 30,4 0,02
Traubenkern 1047/256 4,4 6,1 - (1,9) 21,3 12,7 0,025
Mandel 1749/375 12,0 10,7 - (10,7) 21,4 45,3 0,02
Haselnuss 1700/407 17,0 24,5 - (8,5) 22,7 27,8 0,01
Kokos 1297/321 7,0 23,7 - (8,9) 40,8 17,5 0,1
Leinsamen 1460/352 13,0 0,1 - (0,0) 43,9 36,8 0,1
Chiasamen 1165/281 6,8 4,5 - (0,5) 44,5 28,3 0,1
 
 
 
 
 
 
 

 

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »